آموزش جامع تاپیک کلاستر

محتوا تاپیک کلاستر

تاپیک کلاستر چیست؟

تاپیک کلاستر (محتوای موضوعی) که بسیاری از افراد آن را با محتوای خوشه ای می شناسند در واقع تمرکز بر روی موضوع هدف است و مختصر و مفید آن چیزی که کاربران می خواهد را به آن ها نمایش می دهد. این محتوا از شاخه های مختلفی تشکیل می شود. اینگونه محتواها از یک یا چند ستون اصلی تشکیل شده و هر کدام به مقالات موضوعی لینک شده اند. برای مثال دیجیتال مارکتینگ حوزه بسیار گسترده ای می باشد. بهتر است به جای ارائه یک مطلب بسیار طولانی که کاربران را گیج کند از محتوای موضوعی استفاده کنید. این محتوا در این مثال می تواند شامل ارائه توضیحات در حوزه دیجیتال مارکتینگ به صورت کلی و ارائه تمامی شاخه های دیجیتال مارکتینگ به صورت کلی باشد و برای هر قسمت برای مثال طراحی سایت و سئو یا دیگر قسمت ها کاربر را به صفحه مربوطه هدایت نمود.

استراتژي های محتوايي در طول زمان تغييرات زيادی از جمله سبک، نحوه ارائه و … داشته است. تمامی اين تغييرات در جهت رضايت کاربران و کسب نتايج بهتر در موتورهای جستجو بوده است. نحوه جستجو کاربران نيز در طول سال ها تغيير پيدا کرده و بهتر شده است. امروزه حدوداً 64 درصد مردم در هنگام جستجو از کلمات طولانی تر (جستجوي بالاي 4 کلمه) استفاده می کنند.

محتواي خوشه اي : طول کلمات کليدي
محتواي خوشه ای : طول کلمات کليدی

طبق گزارش وبسایت ahrefs این نحوه سرچ پیشرفته تر کاربران باعث شده است تا نتایج محدودتر شود و کاربران سریعتر به آنچه به دنبالش هستند برسند. همچنین بسیاری از مطالب هرز و اضافی نیز از صفحه نتایج جستجو حذف شوند. بسیاری از جستجوهای حال حاضر به صورت محاوره انجام می شود و این به دلیل امکان جستجو صوتی و دیگر فناوری های در دسترس حال حاضر است.

تلاش برای ارائه محتوای باکیفیت

90 درصد مردم تنها صفحه اول نتایج جستجو را مشاهده می کنند. باید تلاش کنید تا جزو نتایج صفحه اول جستجو باشید و این تنها زمانی امکان پذیر است که محتوای باکیفیت ارائه می کنید. هرچه به رتبه های برتر نزدیک تر شوید مردم به وبسایت شما اعتماد بیشتری می کنند و به همان نسبت باعث کلیک کاربران بر روی URL شما در صفحه نتایج خواهد شد.

موضوع های خوشه ای صفحه نتایج جستجو

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید کلیک کاربران و اعتماد آن ها بر روی رتبه یک در نتایج جستجو حدود 42 درصد بوده که نرخ کلیک بسیار خوبی است. این موضوع باعث شده تا بیشتر برند ها و شرکت ها خواهان نمایش در نتایج برتر باشند. سئو اهمیت زیادی در بازاریابی آنلاین پیدا کرده است. در این میان بسیاری از افراد به سراغ تکنیک های کلاه سیاه می روند که نتیجه آن تولید محتوای بی کیفیت شده است. تمامی این موارد باعث شده است موتورهای جستجو الگوریتم های خود را هر روزه بروزرسانی کنند. برای مثال گوگل در سال 2012 با الگوریتم پنگوئن به مقابله با سئوکلاه سیاه پرداخته است.

سال بعد از آن گوگل الگوریتم مرغ مگس خوار را منتشر کرد. این الگوریتم به منظور تفسیر پرسش های جستجو شده به زبان محاوره ای ایجاد شده و در سال 2015 نیز با ایجاد الگوریتم رنک برین گوگل بهتر مفهوم سرچ کاربران را درک می کند و بهترین نتیجه را مطابق با مفهوم چیزی که جستجو شده نمایش می دهد و نه صرفاً بر اساس یک کلمه کلیدی!

اجزای مدل خوشه ای محتوا

اجزای مدل خوشه محتوا

اجزای مدل خوشه محتوا

pillar page یا صفحه ستون

این صفحه همانطور که از اسمش پیداست ستون محتوای تاپیک کلاستر می باشد. صفحه ستون باید محتوایی جامع و کامل داشته باشد اگر بخواهیم تعداد کلمات این محتواها را مشخص نمائیم، حدوداً 3000 تا 5000 کلمه می باشد. با اینکه این محتوا کامل درباره تمامی زیرمجموعه ها صحبت نمی کند اما درباره تمامی موضوعات به صورت مختصر توضیحاتی ارائه می دهد. همچنین در کنار این توضیحات مختصر در هر قسمت به محتوای خوشه ای مربوط به آن که به صورت جامع تر در این باره صحبت شده لینک داده می شود. اگر بخواهیم ساده تر آن ها را بیان کنیم، pillar page در تاپیک کلاستر ها مانند تنه های یک درخت هستند و معمولاً بیشترین قدرت را به اینگونه محتواها می دهند.

محتوای خوشه ای

محتوای خوشه یا همان خوشه های محتوا همان شاخه های درخت هستند و به صفحات ستون از طریق پیوندهای داخلی متصل شده اند. آن ها می توانند قدرت بسیار زیادی به یکدیگر منتقل کنند. این محتواها معمولاً بر روی یک کلمه کلیدی خاص تمرکز می کنند.

پیوند های داخلی

منظور همان لینک های داخلی هستند که به کمک آن ها تمامی این صفحات می تواند به یکدیگر ارتباط داشته باشند و همدیگر را تقویت کنند. در استفاده از پیوندها محدودیتی وجود ندارد و می توانید جدای از لینک محتوای خوشه ای به صفحه ستون از لینک در بین محتواهای خوشه ای نیز استفاده کنید. زمانی که قسمتی از مطلب شما به مطلب دیگری مرتبط است می توانید آن قسمت را ارجاع دهید.

لینک های داخلی چیست

لینک های داخلی باید به صورت کاملاً حرفه ای در صفحه قرار داده شوند. محتوای خوشه ای قدرتشان را از لینک های داخلی می گیرند و اگر در لینک داخلی استراتژی درستی نداشته باشید عملاً نمی توانید مدل تاپیک کلاستر را اجرایی کنید. اگر محتوای پیلار شما چندین بک لینک مناسب جذب کند می تواند ارزش بسیار بیشتری به محتواهای خوشه ای منتقل کند.

مهمترین نکته ای که باید در لینک های داخلی به آن توجه داشته باشید، به کاربردن لینک های داخلی در جای درستی از محتوا است که بیشترین ارتباط را با آن موضوع دارد. برای مثال در چند خط بالاتر برایتان به لینک های داخلی لینک داده شده تا بهتر با لینک های داخلی آشنا شوید و مفهوم آن را به درستی درک کنید. اگر این لینک را در جای دیگری قرار میدادیم شاید بسیاری از کاربران از ان استفاده نمی کردند و این بسیار بد است.

مزایای تاپیک کلاستر

مزایای تاپیک کلاستر

تاپیک کلاستر در واقع یکی از سبک های تولید محتوا سایت است. اما این سبک محتوا مزایای بسیار زیادی دارد که در ادامه با این مزایا به ترتیب آشنا خواهید شد.

  1. محتوایی که به ترتیب ساختار بندی شده اند و به همدیگر مرتبط هستند به موتورهای جستجو می گویند که سایت شما در آن موضوع خاص قدرت دارد و حرفی برای گفتن دارید.
  2. مورد دوم ایجاد یک کتابخانه ارزشمند برای کاربران است. و هر بخش از محتوایی که به دنبال آن هستند به خوبی دسته بندی شده و اینگونه نیز ترافیک بیشتری از موتورهای جستجو خواهید داشت زیرا موتورهای جستجو می دانند که کاربر برای خواندن فلان موضوع بهتر است این مطلب را ببیند.
  3. مدیریت محتوا برای سایت های بزرگ بسیار راحت تر می شود و کاربران نیز در این وبسایت ها به راحتی مطلب مورد نظرشان را پیدا می کنند.
  4. نرخ پرش تا حد بسیار زیادی کاهش می یابد.
  5. از آنجایی که اخیراً کاربران اینگونه محتواها را بیشتر دوست دارند و به آن علاقه نشان داده اند موتورهای جستجو نیز برای این مطالب ارزش بیشتری قائل هستند.

سوالات متداول

آیا محتوای تاپیک کلاستر SERPS را تحت تأثیر قرار می دهد؟

محتواهای تاپیک کلاستر جدیداً بسیار ترند شده و طبق تحقیقات انجام شده توسط HubSpot نشان می دهد در هر محتوا هرچه تعداد لینک های داخلی بیشتر باشد رتبه بهتری خواهد داشت.

اگر از تاپیک کلاستر استفاده کنیم کنیبالیزیشن ایجاد نمی شود؟

خیر به هیچ وجه! اگر تحقیق کلمات کلیدی به درستی انجام شود این مورد اتفاق نمی افتد و تأثیر تاپیک کلاستر را خواهید دید.

آیا برای تمام کلمات کلیدی این سبک محتوا کارآمد است؟

سبک های مختلفی برای تولید محتوا وجود دارد و تاپیک کلاستر تنها روش تولید محتوا نیست. صرفاً این نوع محتوا جدیدا برای بسیاری از کاربران خوشایند تر است. اما ممکن است در بسیاری از کلمات کلیدی ایجاد محتوای آسمان خراش، محتوای همیشه سبز، محتوای هاب و … بهتر باشد.

اول محتوای پیلار ایجاد کنیم یا کلاستر؟

بسیاری از سئوکاران نظر متفاوتی درباره این موضوع دارند. اما بهترین راهکار از دیدگاه ما ایجاد کلاستر ها است و بعد از آن ایجاد محتوای پیلار یا همان ستون است. اما چرا ؟ به این دلیل که در ابتدا می توانید با محتواهای کلاستر که بر روی یک کلمه کلیدی تمرکز دارند راحت تر رتبه بگیرید و سپس به سراغ یک محتوای جامع برای ستون اصلی بروید.

آیا این نوع محتوا بر روی نرخ پرش سایت من تأثیر می گذارد؟

بله این نوع محتوا به دلیل ایجاد لینک های داخلی زیاد روی نرخ پرش تأثیر بسیار زیادی می گذارد. زمانی که لینک های داخلی یک صفحه بیشتر باشند، به همان نسبت نرخ پرش در آن صفحه کمتر می شود. (بسیاری از کسانی که از سیستم مدیریت محتوا وردپرس استفاده می کنند از افزونه های لینک های داخلی نیز در محتوا های خودشان استفاده می کنند تا نرخ پرش کمتری را در صفحات وبسایتشان داشته باشند.)

پرسش و پاسخ

  1. ali میگوید:

    سلام خسته نباشید محتوای کامل و جامعی بود درباره ستون های محتوا و خوشه های محتوا بیشتر توضیح بدید.❤👌

    • امیرعباس حسینی (محقق و متخصص سئو) میگوید:

      سلام و درود حتماً یک محتوای جامع درباره ستون های محتوا طی روزهای آینده در سایت منتشر می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *